Schrijfcoaching. Op dit moment werk ik met drie schrijfcoachees. Een duur woord voor mensen met een schrijfwens, die kiezen voor een individueel traject in plaats van een meerdaagse training. Eentje werkt op een accountantskantoor, eentje op een ministerie en de derde is secretaresse met notuleertaken. Drie trajecten met verschillende schrijvers, verschillende leerwensen en verschillende tekstsoorten. De grote gemene deler: ze willen snel resultaat. 1-op-1 begeleiding zorgt daarvoor, en vooral: het kritisch kijken naar eigen tekst, en die zelf aanpassen tot er staat wat er moet staan.

Leren in een groep is vaak heel plezierig, en over het algemeen leren deelnemers ook veel van elkaar. Om die reden denk ik, dat groepstrainingen altijd deel uit zullen blijven maken van mijn trainingsaanbod. Dat is overigens geen diskwalificatie van online- en blendedtoepassingen (waar ik ook volop mee experimenteer), maar komt voort uit wat deelnemers zelf zeggen.

En toch: je wilt snel starten met een schrijftraject, je bent liever niet een hele dag of een aantal dagen van de werkplek, en je hebt hele specifieke leerwensen. Mijn notuliste bijvoorbeeld heeft al veel notuleerervaring, en ze is prima in staat om grammaticale zinnen te maken. Maar ze tikt veel mee op haar laptop tijdens vergaderingen, en ze heeft daarna (te) veel tijd nodig voor een verslag, dat volgens haar leidinggevende te uitgebreid is. Met haar verkende ik verschillende methodes van bondig aantekeningen maken, met de nadruk op selectie van hoofd en bijzaken. Dat kan in één korte sessie. Nu gaat ze nog tweemaal notuleren en we bespreken daarna haar aantekeningen en het verslag. Da’s maatwerk, en efficiënter dan deelnemen aan een notuleertraining. Nieuwsgierig wat schrijfcoaching voor jou kan doen? Ik spar graag met je!