Storytelling is hot

Storytelling, of op zijn Nederlands: het vertellen van verhalen is in. Op websites/blogs over marketing- en interne communicatie struikel je over de term. Storytelling is succesvol om een aantal redenen. Ten eerste is een goed verhaal een uitstekend middel om saaie informatie op een leuke manier aan de man te brengen. Dat ik als aanbieder van trainingen zulke leuke speltrainingen geef, laat zich bijvoorbeeld uitstekend vertellen door deelnemer Jan, die ongelofelijk veel plezier heeft tijdens de workshop. En passant vertelt hij iets over het programma en de werkwijze. Die informatie krijgt de lezer dus ook nog mee.

Maar er is meer. Klanten zijn geneigd meer of sneller te kopen als je het emotionele deel van het brein weet te raken. Dat bereik je sneller door je boodschap te koppelen aan een persoon met wie ze zich kunnen identificeren. Daarom is niet alleen in reclame, maar ook in interne communicatie storytelling zo geliefd. Bij een reorganisatie valt een videoboodschap van het management waarschijnlijk minder goed dan wanneer de geliefde teamleider Jacqueline die taak op zich neemt. Vooral als ze invoelbaar kan maken dat de reorganisatie haar ook niet in de koude kleren gaat zitten. Ze worstelt met ons mee, en ze komt boven.

Opbouwrecept storytelling

Dat brengt me op een kort recept om een goed verhaal te vertellen of te schrijven. In een blog bijvoorbeeld, een tekstsoort die zich prima voor storytelling leent. Een goed verhaal schrijven doe je zo: introduceer de hoofdpersoon. Maak deze benaderbaar, aaibaar zelfs. Laat vertellen over de droom, de wens die de hoofdpersoon heeft. Hou het realistisch.

Daarna is het tijd voor een conflict, een strijd (een interne strijd mag ook), moeilijkheden die de droom in de weg staan. Het leven is nu eenmaal niet makkelijk, de sleutel tot de oplossing mag dus ook niet te eenvoudig zijn. Maar het licht gaat aan, en de oplossing komt. Ook deze graag realistisch houden. Als de verteller betrapt wordt op een leugen of zaken te mooi voorspiegelt, ben je je lezer kwijt en waarschijnlijk voorgoed.

Sluit af met zicht op een mooie toekomst, of een volgende stap. Geef de lezer zicht op meer: meer over de hoofdpersoon, meer over het onderwerp. Het mooie van storytelling is dat een hoofdpersoon verschillende verhalen kan vertellen over een onderwerp (in etappes), of verschillende hoofdpersonen verschillende invalshoeken kunnen aansnijden.

Meer weten over storytelling? ‘De kracht van storytelling’ van Carmine Gallo is een fijn boek. YouTube heeft heel filmpjes over dit onderwerp. De site van verhalenmaker Sigrid van Iersel is ook een mooi platform om vanaf te vertrekken. Ik ben aan het nadenken over storytelling bij het creëren van draagvlak voor beleid. In beeld, maar ook in tekst. Sparren? Bel me: 0412-657407.