Schrijfkoorts, een prettige aandoening

Commercieel en Creatief schrijven staat al ruim 10 jaar op de lijst met goed verkochte boeken bij uitgeverij Thema. Opleider Schouten & Nelissen gebruikte het voor zijn gelijknamige training, andere opleidingsinstituten en scholen volgden. Een vierde, herziene druk volgde in 2011. En nu ben ik, samen met Joyce Hardholt, druk bezig met een versie die niet eens meer een herziene versie mag heten, zo veel is er nieuw en anders. (Daarom zijn Joyce en ik nog aan het brainstormen over een aangepaste titel.)

Hulp bij online schrijven

Want: commercieel schrijven is tegenwoordig vooral online schrijven. En daar komt de expertise van Joyce goed van pas. Zojuist heb ik haar inbreng over het schrijven van webpagina’s tegengelezen en dat snijdt hout! Samen mogen we ons nog buigen over 1 paragraaf, over wervende e-mails en uitnodigingen. En we moeten nog 3 checklists maken (die zitten er ook in, superhandig). En een inleiding voor hoofdstuk 4. Een een heel kort voorwoord. De deadline voor het aanleveren van kopij is 1 oktober. Dat levert wel enige schrijfkoorts op. Bij mij uit die zich in een vol hoofd, gevoelige vingertoppen door veelvuldig contact met het toetsenbord en een gespannen gevoel van verwachting.

Dus als mijn deelnemers vragen of ik weet hoe het is om met enige tijdsdruk te schrijven: absoluut. Dat een goede voorbereiding en een schrijfplan ontzettend helpen, ook waar. En dat wij alle commerciële schrijvers over een paar maanden gaan verrassen met een actueel doe-boek voor commerciële, originele teksten: beloofd!