Zakelijke e-mails schrijven hoef je niet te leren. Natuurlijk niet. Geef medewerkers een toetsenbord en de rest gaat vanzelf. Of toch niet? In de trainingen e-mails en brieven schrijven hebben deelnemers vaak deze vragen:

  • Hoe laat ik acties uit mijn e-mail springen?
  • Hoe formeel of informeel mag een aanhef zijn? Is dat verschillend in een mail of brief?
  • Hoe maak ik een begin- en slotzin die niet standaard is?
  • Hoe zorg ik ervoor dat de toon vriendelijk en toch zakelijk is?

Dat zijn concrete vragen, waar een duidelijk antwoord op te geven is. (Zelf zet ik acties na een > in de onderwerpregel, bijvoorbeeld. Dat zou er zo uit kunnen zien: Re: aanmelding training > graag intake invullen voor 28 mei. En om het verschil in toon uit te leggen en uit te proberen gebruik ik een vereenvoudigde versie van de Roos van Leary.) Nieuwsgierig naar dat laatste? Bel of mail me, ik stuur je een hand-out.

Hart en vaatstelsel communicatie

In een vorig leven (lees: toen ik nog in loondienst was) heb ik me als communicatieadviseur vaak gebogen over huisstijlkwesties. E-mails vormen een belangrijk deel van die huisstijl: ze zijn het visitekaartje, ‘de smoel’ van de organisatie, en het hart en vaatstelsel van in- en externe communicatie. En ’t is gek, maar schrijvers realiseren zich dat soms nog onvoldoende. Naast de antwoorden op praktische vragen hiervoor  is dat een goede reden voor een incompanytraining E-mails schrijven. Ik geef ze graag: kort, doelgericht, praktisch en plezierig.

Herziene editie Check je e-mail

Daarom is het fijn dat Eric Tiggeler voor Boom Uitgevers een nieuwe editie verzorgde van Check je e-mail en je brief, ISBN 9789058 758002. Het is een compleet, vriendelijk geprijsd naslagwerkje. Ik beveel deze nieuwe editie van harte aan. Bewaak je smoel en investeer in een training, of minimaal dit boekje!