Uit mijn trainingsactiviteiten zijn vijf boeken voortgekomen. Ze vinden via bestelsites en boekhandel hun weg naar schrijvers van zakelijke teksten en worden gebruikt bij trainingen van landelijke opleiders als NCOI en Schouten & Nelissen. Ze krijgen enthousiaste recensies van gebruikers en opleiders. Alle boeken op deze pagina beleefden al een tweede druk, het Hoe-boek voor de coach zelfs een achtste.

Gereedschapskist aantrekkelijk formuleren

Commercieel en creatief schrijven Dit e-boek is een gereedschapskist met 10 vuistregels voor aantrekkelijke en goed geformuleerde zinnen. Vuistregels zijn regels en trucs om zinnen zò te schrijven dat lezers je tekst fijn vinden om te lezen. Maar ook: dat ze doen wat je van ze vraagt: iets aannemen, iets beslissen of iets kopen. Alle vuistregels kregen een uitleg met voorbeelden.
Het maakt verder niet uit wat je schrijft: e-mails, artikelen, adviesrapporten, persberichten of businesscases. Het is een handig boek als je in korte tijd een paar handvatten wilt hebben hoe je aantrekkelijke zinnen schrijft. Dan hebben we het over formuleren, niet over spelling.
Wie graag wil oefenen voor hij of zij met een eigen tekst aan de slag gaat, gebruikt het laatste hoofdstuk. Dat bevat oefenzinnen en modelantwoorden.
Goed om te weten: het downloaden van dit boek op de site van uitgever bookboon.com is gratis als je een paar advertenties in de tekst voor lief neemt. Wil je het zonder advertenties downloaden, dan betaal je een kleine vergoeding.

Coachen en hoe!

Coachen en hoe! Deze praktische, handzame coachwaaier is het kleine zusje van het Hoe-boek voor de coach. Dezelfde gereedschapskist voor iedereen die zich professioneel met coaching bezighoudt, maar nu in het formaat van een zwitsers zakmes. Net als het Hoe-boek georganiseerd rond coachthema’s als confronteren, vragen stellen, contracteren.
Het is te lezen en te gebruiken naast en zonder het Hoe-boek. Het Hoe-boek kun je gebruiken als je wilt nadenken over hoe je een coachsessie wilt inrichten, of als naslag. De waaier past als het ware aan je centuur of sleutelbos. De essenties van een aantal modellen en oefeningen uit het Hoe-boek staan erop. Handig als samenvatting van het Hoe-boek, of als steuntje-in-de-rug tijdens een sessie.

Commercieel en creatief schrijven

Commercieel en creatief schrijven Commercieel en creatief schrijven is een echt hoe-doe-ik-het boek voor schrijvers van marketingcommunicatie-uitingen. De vijfde, herziene druk is net verschenen (januari 2014). Het boek wordt veel gebruikt in trainingen commercieel schrijven. Commercieel en creatief schrijven is in een recensie omschreven als een kookboek: vol met praktische recepten die zorgen voor bondige, aantrekkelijke commerciële teksten als mailings, artikelen, folders en persberichten.

Noteer je dit even?

Noteer je dit even? De ondertitel van dit boek is ‘Tips en oefeningen voor assertief en efficiënt notuleren. De oefeningen zijn gekoppeld aan geluidsfragmenten op een cd. ‘Noteer je dit even?’ wordt door veel landelijke opleiders in open trainingen gebruikt maar vindt ook zijn weg naar notulisten die zelfstandig hun notuleervaardigheden willen vergroten. Het boek is juist ook geschikt voor zelfstudie, omdat het voorbeelden, oefeningen en modelantwoorden bevat. De derde oplage is het meest recent en bevat tips voor het notuleren op de laptop.